Către: Membrii Parlamentului European
De la: organizații civile UAP
25 noiembrie 2024
Fenomene anomale neidentificate (UAP) - acțiuni UE solicitate
Această solicitare se adresează Parlamentului European, ținând cont și de celelalte două instituții principale ale Uniunii Europene: Consiliul Uniunii Europene (Statele membre) și Comisia Europeană. Fiecare este rugat să ia măsuri cu privire la UAP în raport cu scopurile, valorile, mandatele și prioritățile sale.
Noi, reprezentanții organizațiilor civile UAP, solicităm instituțiilor UE să investigheze și să abordeze UAP și să consolideze astfel activitățile sigure de aviație, securitate și spațiu în UE și să încurajeze cercetarea și inovarea legate de UAP în beneficiul economiei și societății UE.
Solicităm instituțiilor UE să întreprindă următoarele acțiuni principale cu privire la UAP:
1. Stabilirea unui proces UE pentru colectarea datelor UAP, acces, analiză și publicare
2. Includerea UAP între prioritățile, acțiunile și legislația UE (de exemplu, privind securitatea, aviația și spațiul)
3. Stabilirea de priorități și oferirea de finanțare UE pentru cercetarea privind UAP
4. Schimb de informații despre UAP cu alte țări.
Importanța UAP
Fenomene anomale neidentificate (Unidentified Anomalous Phenomena - UAP) înseamnă orice în spațiu și aer, pe uscat și în mare care nu poate fi identificat. În trecut, a fost folosit termenul de obiect zburător neidentificat (OZN), dar pe măsură ce platformele de senzori au început să detecteze mai multe fenomene în alte domenii (în special în mare), a fost adoptat un nou acronim și definiție.
Fenomenul a fost documentat de-a lungul istoriei, apărând în diverse forme și contexte. Este global, cu observații făcute, în întreaga lume, de către observatori instruiți (inclusiv piloți, personal militar, personal din aerodrom, oameni de știință) și civili, începând cu cel puțin anii 1940.
Au fost raportate aproape-coliziuni care au implicat avioane militare sau comerciale. În ultimii ani, pe aerodromuri comerciale și aerodromuri militare cu instalații de depozitare pentru arme nucleare și la instalații nucleare, au fost efectuate multe observații UAP, inclusiv avioane fără pilot neidentificate („drone”). Mulți observatori instruiți, cum ar fi piloții și personalul militar, au prezentat recent în mod public observațiile și experiențele lor UAP. Astfel, UAP ar trebui să fie considerat o problemă de siguranță a zborului și ridică, de asemenea, întrebări cu privire la posibilele amenințări la securitatea națională.
În ultimele decenii, organizațiile cetățenești de voluntariat din aproape toate țările europene și multe alte țări au colectat date despre observațiile UAP, le-au investigat și au publicat rapoarte analitice. Numai în Franța există o organizație guvernamentală oficială cu un mandat oficial pentru astfel de activități.
În SUA a fost înființat în 2022 un departament din cadrul Pentagonului care colectează, analizează și publică observațiile UAP de la profesioniștii guvernului SUA. Deși majoritatea observațiilor pot fi explicate de exemplu prin avioane, drone, sateliți, planete, meteori, o mică parte (aproximativ 3-5%) rămâne neexplicată științific. Aceste UAP inexplicabile prezintă caracteristici unice și inexplicabile: plutire, accelerație instantanee, viteză hipersonică (fără semnături), parcurs trans-mediu și observabilitate scăzută.
Au fost raportate efecte negative asupra sănătății umane din cauza întâlnirilor apropiate cu UAP, care ar trebui abordate. Profesioniștii și cetățenii care au raportat apariții UAP s-au confruntat cu scepticism, ridiculizare sau chiar repercusiuni profesionale. Acest lucru poate avea, de asemenea, un efect negativ asupra sănătății. Pentru a îmbunătăți starea de bine a martorilor, este important ca aceștia să poată împărtăși în mod deschis experiențele și emoțiile avute după o întâlnire UAP semnificativă sau uneori traumatizantă.
UAP sunt, de asemenea, foarte relevante din perspectiva tehnologiei, economiei, energiei, transporturilor și aspectelor sociale și culturale.
Multe întrebări în jurul UAP rămân fără răspuns, cum ar fi: ce sunt ele exact, de unde vin și care sunt impacturile lor asupra societății? Aceste întrebări reprezintă o provocare semnificativă pentru cunoștințele noastre științifice actuale. Din cauza stigmatizării timp de multe decenii, doar puține universități și institute de cercetare au investigat UAP. Cu toate acestea, din ce în ce mai mulți oameni de știință se înfățișează pentru a începe cercetări serioase multi- și transdisciplinare, deși găsirea de fonduri pentru o astfel de cercetare este încă foarte dificilă.
În concluzie, UAP reprezintă un fenomen complex și multi- și transdisciplinar care necesită atenția și acțiunea noastră imediată. Instituțiile UE, în strânsă colaborare cu toate părțile interesate, inclusiv profesioniști, oameni de știință, armata, mass-media și cetățeni, au responsabilitatea de a aborda UAP cu seriozitate, integritate și rigoare științifică. Procedând astfel, putem asigura siguranța, securitatea și bunăstarea tuturor cetățenilor UE.
Oportunități pentru acțiunea UE
La 20 martie 2024, la Parlamentul European a avut loc un eveniment unic de informare privind UAP, organizat de un deputat al Parlamentului European. Evenimentul a introdus subiectul UAP într-un mod accesibil pentru membrii Parlamentul European, factorii de decizie politică și alte părți interesate cu prezentări ale organizațiilor UAP neguvernamentale, ale piloților care au observat UAP și ale oamenilor de știință care efectuează cercetări asupra UAP.
Europarlamentarul organizator a întrebat anterior Comisia Europeană despre cunoștințele sau documentația disponibilă cu privire la UAP și despre un protocol privind raportarea UAP legat de siguranța aviației și monitorizarea și raportarea UAP în propunerea de lege spațială a UE.
CE a răspuns că nu deține niciun document privind UAP și nu are protocoale pentru raportarea UAP, deși UAP ar putea fi deja raportat în temeiul regulamentului existent privind siguranța aviației, ca „Obiecte aeropurtate necunoscute” (trebuie remarcat totuși că această categorie specifică nu există). De asemenea, CE a răspuns că includerea UAP se extinde dincolo de capacitățile tehnologice ale UE și de temeiul juridic al propunerii de lege spațială a UE.
Mult mai devreme, în 1990, un europarlamentar înaintase o moțiune Parlamentului European cu o propunere de a crea un centru european de monitorizare a OZN-urilor. La o reuniune a Comisiei pentru energie, cercetare și tehnologie a PE la sfârșitul anului 1993, propunerea de rezoluție a fost adoptată în unanimitate. Cu toate acestea, în cele din urmă rezoluția nu a fost adoptată de Parlamentul European, deoarece nu toate statele membre ale UE la acea vreme au fost de acord în acest sens.
În ciuda răspunsurilor menționate mai sus din partea CE în 2024 cu privire la UAP, ca și a activităților anterioare din 1993 în PE privind OZN-urile care nu au avut succes, semnatarii acestei scrisori cred cu tărie că UE poate face mult mai mult în ceea ce privește UAP, așa cum se explică în această scrisoare și în anexă.
Acțiunea UE este necesară în mod special din cauza naturii transfrontaliere a UAP, a potențialului de soluții legislative eficiente și eficace la nivelul UE și a oportunităților de a utiliza finanțarea UE pentru cercetare.
Prin urmare, considerăm evenimentul desfășurat la 20 martie 2024 ca un punct de plecare pentru o dezbatere aprofundată în cadrul instituțiilor UE cu privire la viitoarele acțiuni ale UE privind UAP într-o gamă largă de domenii de politică, care ar trebui să aibă loc în strânsă colaborare cu toate părțile interesate relevante.
Mai multe informații de bază despre UAP, evoluțiile politicilor și posibilele acțiuni viitoare în UE și evoluțiile politicilor din SUA și alte țări, sunt disponibile într-o ANEXĂ.
În continuare, sunt rezumate principalele acțiuni UE propuse:
1. Stabilirea unui proces UE pentru colectarea datelor UAP, acces, analiză și publicare
Solicităm stabilirea unui proces la nivelul UE pentru elaborarea și implementarea standardelor și protocoalelor comune pentru datele de observare (martori, instrumentale), metodologii de analiză a datelor, schimbul transparent de date de observare, publicarea datelor într-un mod accesibil și pentru constituirea unei baze de date coerente a UE sau de legături între bazele de date existente.
Aceasta ar putea include promovarea înființării organizațiilor naționale guvernamentale UAP în fiecare stat membru al UE.
Ar trebui efectuat un studiu de fezabilitate cu privire la posibilitățile și dezavantajele înființării unui sistem de raportare UE, baze de date, servicii web și organizare, în coordonare cu sistemele naționale.
De asemenea, ar putea fi evaluată și eventual promovată de UE înființarea unei Organizații Internaționale de Standardizare pentru UAP cu obiective similare. Acest proces ar trebui desfășurat în strânsă colaborare cu toate organizațiile guvernamentale relevante, cum ar fi în special GEIPAN (Franța) și organizațiile naționale de voluntariat, pe baza expertizei și experiențelor lor.
2. Includerea UAP în prioritățile, acțiunile și legislația UE (de exemplu, privind securitatea, aviația și spațiul)
În 2024/2025, după alegerile pentru PE din iunie 2024, noi priorități și o agendă strategică ale UE vor fi stabilite de către statele membre, noul Parlament European și Comisia Europeană iar CE își va pregăti propriile orientări politice. Aceasta oferă o oportunitate unică de a include subiectul UAP.
Propunem ca Parlamentul European să dezvolte și să implementeze propriul studiu asupra principalelor aspecte ale UAP și să evalueze posibila nevoie de modificări sau pentru noi priorități, legislație și politici, precum și pentru cercetări ulterioare. Acest lucru ar putea fi realizat ca acțiune-pilot, de exemplu prin intermediul Grupului PE pentru viitorul științei și tehnologiei și/sau al Direcției Generale pentru Serviciile de Cercetare Parlamentară a Secretariatului PE.
De asemenea, propunem ca Parlamentul European să organizeze evenimente accesibile publicului despre aceste subiecte legate de UAP în Parlamentul European, cu implicarea Comisiei Europene, a agențiilor relevante ale UE, a statelor membre și a părților interesate. Acest lucru poate ajuta la educarea publicului și a mass-media că UAP sunt reale, trebuie luate în serios și ar trebui investigate științific.
În plus, solicităm instituțiilor UE, în special noului Parlament European și Comisiei Europene care vor începe activitatea în toamna anului 2024, să ia în considerare cu seriozitate abordarea subiectului UAP în toate noile acțiuni prioritare relevante ale UE și în noua agendă strategică a UE. Credem că există mai multe oportunități pentru o astfel de acțiune în noul Parlament al UE, inclusiv pentru Comitetele sale relevante, cum ar fi cele pentru transport și pentru industrie, cercetare și energie sau Subcomitetul pentru securitate și apărare.
Solicităm în mod special ca UAP să fie abordată în inițiativele de apărare ale UE prin activități strategice cheie ale Agenției de Apărare a UE, ținând cont de prioritățile de securitate și apărare ale statelor membre. Solicităm dezvoltarea de capabilități avansate de supraveghere pentru a aborda potențialele amenințări reprezentate de UAP.
Cetăţenii au dreptul să afle ce ar putea şti guvernele, inclusiv organizaţiile militare şi de informaţii, despre UAP. Prin urmare, este esențial să se declasifice informațiile UAP militare, în special în statele membre ale UE care încă nu au făcut acest lucru. UE ar putea juca un rol în promovarea declasificării într-o abordare coerentă în întreaga UE.
De asemenea, solicităm ca UE să revizuiască procedurile de siguranță ale aviației și, dacă este necesar, legislația relevantă pentru a include UAP în sistemul de raportare, stocare și diseminare a „incidentelor din aviația civilă” gestionat de Agenția Europeană de Siguranță a Aviației (EASA). De asemenea, solicităm o investigație privind care și câte dintre rapoartele de apariție raportate obținute de EASA până acum nu au fost explicate pe deplin și ar putea fi considerate UAP. În plus, solicităm măsuri pentru a ne asigura că legislația actuală și „cultura justă” sunt implementate într-un mod permițând gestionarea raportărilor UAP, observând „stigmatizarea” adesea asociată cu UAP. Deoarece UAP prezintă asemănări cu provocările prezentate de dronele neidentificate, este nevoie de standarde la nivelul UE pentru sistemele de detectare a dronelor în aeroporturile comerciale și militare și în locurile de infrastructură critică și pentru a evalua dacă normele actuale ale UE pentru drone sunt suficiente.
În ceea ce privește politica spațială, propunem să integrăm UAP în serviciile UE de Supraveghere și Urmărire Spațială și în serviciile UE pentru Obiecte Apropiate de Pământ. Datele istorice ale senzorilor, inclusiv observațiile arhivate, ar trebui, de asemenea, analizate pentru riscurile de coliziune UAP din trecut. În plus, toate datele UAP, trecute, prezente și viitoare, legate de spațiu ar trebui să fie accesibile publicului. De asemenea, solicităm ca să fie posibilă raportarea observațiilor UAP de către astronauți și personalul agenției spațiale, subliniind un mediu fără stigmatizare. În plus, solicităm înființarea unui nou program de cercetare spațială UE UAP la Agenția UE pentru Programul Spațial și/sau la Agenția Spațială Europeană (ESA), cu un Director de Cercetare, similar cu ceea ce NASA a anunțat recent.
3. Stabilirea de priorități și oferirea de finanțare UE pentru cercetarea și inovațiile privind UAP
UAP reprezintă multe oportunități de cercetare și inovații, de exemplu, în fizica fundamentală, astronomie, meteorologie, biologie, efecte asupra sănătății umane, materiale avansate, producție industrială, noi tehnologii pentru energie, transport, informare și comunicare și utilizarea inteligenței artificiale pentru analiza datelor. De asemenea, este important să înțelegem mai bine aspectele psihologice, culturale, religioase și sociologice complexe implicate.
Orizont Europa este programul cheie de finanțare al UE pentru cercetare și inovare, cu un buget de aproape 96 de miliarde de euro pentru perioada 2021-2027. Elementele importante ale programului Orizont includ: Consiliul European pentru Cercetare, care este principala organizație europeană de finanțare pentru cercetarea de excelență și de frontieră; Consiliul European pentru Inovare, programul emblematic de inovare al Europei pentru a identifica, dezvolta și extinde tehnologiile inovatoare și inovațiile care schimbă jocul; Institutul European de Inovare și Tehnologie, care își propune să creeze locuri de muncă și să ofere o creștere durabilă și inteligentă și Fondul European de Apărare.
Solicităm luarea în considerare a UAP în prioritățile acelor programe de cercetare actuale și viitoare ale UE, care sunt cele mai relevante în ceea ce privește UAP.
Deoarece subiectul UAP are o gamă largă, aceasta poate implica includerea UAP într-un număr de programe și domenii de cercetare specifice, inclusiv pe: Inteligență artificială, energie, sănătate umană, industrie, de ex. materiale avansate, Securitate, Științe sociale și umaniste, Spațiu, Transport. UAP ar putea fi, de asemenea, inclus în programul Erasmus, care sprijină educația și formarea, cu accent pe tineret. Aici oferim o listă neexhaustivă a posibilelor priorități specifice de cercetare UAP. Remarcăm totuși că este necesară o analiză amănunțită pentru a stabili în ce programe de cercetare UE și domenii s-ar potrivi cel mai bine acestea și unde și cum ar putea fi găsită finanțarea cercetării.
Sunt necesare cercetări teoretice mai avansate în fizică și formularea de ipoteze și modele verificabile pentru a analiza, explica și înțelege caracteristicile unice ale UAP („Five Observables”), formele și dimensiunile, aparițiile, modelele și tendințele acestora. Acest lucru poate duce la o schimbare fundamentală în cunoștințele și înțelegerea noastră a fizicii și poate chiar a naturii universului nostru.
Explorarea UAP prin studii de teren instrumentate (terestre, mări și oceane). Acest lucru necesită senzori cu mai multe lungimi de undă și cu mai multe moduri (de exemplu, optici, radar, infraroșu), în special în locurile în care UAP sunt observate în mod regulat, cum ar fi zonele cu arme nucleare, instalații și centrale nucleare, precum și la infrastructura critică și la locurile de securitate ale UE. Sunt necesare, de asemenea, sisteme inovatoare de detectare a dronelor în aeroporturi și site-uri de infrastructură critică. Sunt necesare tehnologii mai noi, mai avansate și mai rentabile, cum ar fi camerele digitale autonome, analiza datelor mari, inteligența artificială și imaginile prin satelit. În plus, este necesară o analiză mai aprofundată a cazurilor istorice de observații UAP, folosind radarul și alte date, atunci când sunt disponibile.
Sunt necesare cercetări ulterioare asupra obiectelor tehnologice neidentificate din apropierea Pământului, folosind telescoape și camere, dar și metode inovatoare precum detectarea fulgerelor de lumină anormale de mare altitudine care apar și dispar.
Multe efecte fizice și psihologice au fost raportate de martorii UAP. Înțelegerea efectelor asupra sănătății umane ale UAP este, prin urmare, imperativă pentru a aborda efectele fizice și psihologice care au fost raportate de martorii UAP.
De asemenea, este nevoie de cercetare cu privire la potențialele tehnologii aerospațiale de următoarea generație, inclusiv în ceea ce privește fizica, ascensiunea, propulsia și generarea de energie. Cercetările suplimentare în aceste domenii sunt esențiale, ceea ce ar putea duce la noi progrese tehnologice în producția de energie, sistemele de propulsie și transportul în general. Deoarece subiectul UAP este foarte larg și complex, este important să îmbunătățim cercetarea multi și transdisciplinară în domeniile de cercetare convenționale.
4. Schimb de informații despre UAP cu alte țări
Țările din afara UE au început să ia în serios problema UAP, iar UE nu ar trebui să rămână în urmă. În special, SUA a făcut pași importanți, datorită presiunii din partea Congresului și Senatului SUA. În 2022, s-a creat Biroul de Rezolvare a Anomaliilor pentru toate domeniile (AARO), un departament din cadrul Pentagonului care colectează și analizează observațiile UAP de la profesioniștii guvernului SUA și raportează în mod regulat rezultatele. În 2023, Senatul SUA a propus o nouă legislație extinsă care ar impune dezvăluirea de informații despre ceea ce știe guvernul SUA despre UAP. Deși din cauza opoziției din Congres, legislația finală a fost mai puțin cuprinzătoare, aceasta include totuși o cerință ca arhivele naționale ale SUA să adune înregistrări UAP și să elibereze acele înregistrări publicului, dacă este cazul. În 2024, politicienii propun o nouă legislație UAP similară cu propunerea care a fost respinsă mai devreme.
În plus, în ianuarie 2024, Camera Reprezentanților SUA a propus un proiect de lege pentru un sistem de raportare sistematică a observațiilor UAP de către piloți. De asemenea, se asigură că piloții și alți angajați ai companiilor aeriene care raportează UAP sunt protejați împotriva represaliilor.
În martie 2024, a fost anunțat că șefii de stat major americani iau foarte în serios subiectul UAP și siguranța zborului și au elaborat un ghid care a fost împărtășit la nivel mondial cu toate componentele forțelor armate americane.
O serie de alte țări iau UAP în serios și au inițiat activități guvernamentale legate de UAP, inclusiv Canada, Brazilia, China și Japonia.
Prin urmare, propunem ca Parlamentul European să inițieze schimburi regulate de informații cu privire la acțiunile politice legate de UAP cu omologii lor din Congresul și Senatul SUA. De asemenea, propunem ca Parlamentul European să implice membri ai parlamentului statelor membre UE, acolo unde este relevant și fezabil.
În plus, propunem schimburi similare de informații cu alte țări care au activități guvernamentale legate de UAP (a se vedea anexa pentru detalii despre activitățile din fiecare țară).
Suntem disponibili pentru a vă oferi informații suplimentare dacă este necesar și/sau pentru a face schimb de opinii cu dvs. în cadrul unei întâlniri și așteptăm cu nerăbdare răspunsul dvs.
Cu sinceritate,
Document semnat de cincisprezece organizații ale societății civile dedicate fenomenelor anomale neidentificate (UAP) din zece state membre ale UE, Norvegia și Regatul Unit.
ANEXĂ privind UAP, evoluțiile politicilor și acțiunile propuse către UE
1. Ce sunt UAP?
2. Colectarea și cercetarea datelor
3. Evoluții politice în UE și posibile acțiuni viitoare ale UE
3.1 Evoluții politice
3.2 Includerea UAP în prioritățile, acțiunile și legislația UE (de exemplu, privind securitatea, aviația și spațiu)
3.3 Stabilirea priorităților și furnizarea de finanțare pentru cercetarea UE privind UAP
4. Evoluții politice în SUA și în alte țări
1. Ce sunt UAP?
Fenomene anomale neidentificate2 (UAP) înseamnă orice observat în spațiu și aer, pe uscat și în mare care nu poate fi identificat. În trecut, a fost folosit termenul de obiect zburător neidentificat (OZN), dar pe măsură ce platformele de senzori au început să detecteze mai multe fenomene în alte domenii (în special în mare3), s-a adoptat un nou acronim și definiție. Fenomenul a fost documentat de-a lungul istoriei, apărând în diverse forme și contexte. Este global, cu observații făcute de către observatori instruiți (inclusiv piloți, personal militar, personal din aerodrom, oameni de știință) și civili din întreaga lume încă din anii 19404. În timpul celui de-al doilea război mondial, așa-numiții „foo fighters”, obiecte necunoscute, au fost observate de piloții militari din întreaga Europă5. În 1946, așa-numitele „rachete fantomă” au fost văzute în Scandinavia6. În SUA, în 1947, prima observare OZN raportată pe scară largă a fost făcută de pilotul privat Kenneth Arnold7. UAP au fost adesea observate în valuri8. În SUA a avut loc, de exemplu, un val mare în 1952. Primul val mare de observații în Europa a fost în primăvara anului 1950, având loc în mai multe țări (Belgia, Italia, Spania, Marea Britanie). Un val UAP și mai mare a avut loc în toamna anului 1954, cu mii de cazuri centrate în principal asupra Franței, cu multă atenție în mass-media. În 1967 a fost Marea Britanie, în 1968 Spania, în 1973 și 1978 Italia, în 1974 Franța, iar în Belgia în perioada 1989-1992 au fost raportate mii de observații. Alte valuri importante de observații UAP au avut loc în majoritatea țărilor europene în ultimii 75 de ani.
Există indicii că UAP au fost, de asemenea, observate și monitorizate în spațiu. De exemplu, mai multe videoclipuri de la misiunile către ISS9, care au fost analizate de experți independenți, par să arate UAP-uri care nu pot fi explicate ușor. De asemenea, mai mulți astronauți susțin că au observat UAP10.
Au fost raportate aproape-coliziuni care au implicat avioane militare sau comerciale11. Multe observații ale UAP, în ultimii ani, inclusiv avioane fără pilot neidentificate („drone”), au fost făcute pe aerodromuri militare cu instalații de depozitare pentru arme nucleare și la instalații nucleare12. Recent, mulți observatori instruiți, cum ar fi piloții și personalul militar, au ieșit public13 cu observațiile lor.
În general, există o creștere a dovezilor colectate, pe baza unei game largi de observații instrumentale14 (cum ar fi satelit, infraroșu, radar, fotografii și videoclipuri) și observații vizuale, de către observatori instruiți15 (inclusiv piloți, personal militar, personal aerodrom, oameni de știință) și civili.
Deși majoritatea observațiilor pot fi explicate de exemplu prin avioane, drone, sateliți, planete, meteori, o mică parte (aproximativ 3-5%) rămâne neexplicată științific. Acest lucru este demonstrat, de exemplu, de datele colectate de GEIPAN16, organizația oficială guvernamentală franceză care colectează, analizează și raportează despre UAP și se concentrează asupra Franței însăși. Este singura organizație guvernamentală din Europa care are un astfel de mandat și activități.
2. Colectarea și cercetarea datelor
În ultimele decenii, organizațiile cetățenești de voluntariat din aproape toate țările europene și din SUA, Canada și multe alte țări au colectat date despre observațiile UAP, le-au investigat și au publicat rapoarte analitice. Obiectivele lor principale sunt de a ajuta martorii, de a educa oamenii și de a crește gradul de conștientizare și de a sprijini cercetarea. Unii au fost activi de decenii și majoritatea cooperează în cadrul unei rețele europene de cercetători privați UAP și al altor rețele17.
UAP prezintă caracteristici unice și inexplicabile. Experții folosesc termenul „Cei cinci observabili”18:
1. Lift pozitiv – Capacitatea de a zbura fără mijloace aparente de propulsie sau portanță.
2. Accelerație instantanee – Capacitatea de a atinge o rată mare de viteză într-un timp foarte scurt.
3. Viteza hipersonică (fără semnături) – Capacitatea de a călători mai repede de cinci ori viteza sunetului (6000 km/h) fără efecte auditive sau fizice însoțitoare.
4. Deplasare Trans-Mediu – Capacitatea de a se deplasa fără probleme prin spațiu, aer și apă.
5. Observabilitate scăzută – Capacitatea de a se ascunde de observația vizuală și senzorială. Trebuie remarcat faptul că UAP sunt observate într-o varietate de forme și dimensiuni19.
Au fost raportate efecte negative asupra sănătății umane ca urmare a întâlnirilor apropiate cu UAP20. În plus, profesioniștii și cetățenii care au raportat apariții UAP s-au confruntat cu scepticism, ridicol sau chiar repercusiuni profesionale. Acest lucru poate avea un efect negativ asupra sănătății. Pentru a îmbunătăți starea de bine a martorilor, este important ca aceștia să poată împărtăși experiențe și emoții după o întâlnire UAP semnificativă sau uneori traumatizantă.
Multe întrebări în jurul UAP rămân fără răspuns, cum ar fi: ce sunt ele exact, de unde sunt și care este impactul lor asupra societății? Aceasta reprezintă o provocare semnificativă pentru cunoștințele noastre științifice actuale. Din cauza stigmatizării timp de multe decenii, doar puține universități și institute de cercetare au investigat UAP.
Din fericire, apar din ce în ce mai mulți oameni de știință care fac cercetări științifice serioase, adesea multi și transdisciplinare. Cu toate acestea, trebuie remarcat că găsirea de fonduri pentru cercetarea privind UAP este încă foarte dificilă. Un articol științific recent oferă o revizuire preliminară și o analiză a literaturii științifice disponibile despre UAP21.
UAPCheck a publicat recent o listă de teze UAP la nivel mondial (1948-2024)22 și o bibliotecă colaborativă și internațională de articole și lucrări UAP verificate.23 Mai jos sunt rezumate unele dintre cele mai relevante și importante proiecte și organizații de cercetare.
După un studiu realizat de experți independenți, NASA a numit un director de cercetare UAP în 202324. Proiectul Galileo de la Universitatea Harvard25 investighează posibile obiecte tehnologice extraterestre din apropierea Pământului folosind diferite tehnici de observare, inclusiv telescoape și camere. În Franța, observațiile UAP sunt investigate științific, lucrând cu profesioniști din aviație și spațiu, cu condiția să fie disponibile suficiente date, cum ar fi cele radar26. În Germania cercetarea se face prin utilizarea unui sistem de camere autonome pentru a detecta anomaliile27. Cercetătorii suedezi au detectat lumini anormale la mare altitudine care au apărut și au dispărut în câteva minute, în fotografii din 1952 și cu mulți ani înainte de existența sateliților28.
Mai multe eforturi de colaborare ale cercetătorilor au început în ultimii ani. Coaliția științifică pentru studii UAP (SCU)29 a publicat rapoarte și lucrări30 pe o serie de subiecte, inclusiv, de exemplu, analiza observațiilor UAP în apropierea instalațiilor de arme nucleare din SUA31 și organizează în mod regulat conferințe științifice32. Societatea pentru studii UAP33 a lansat o revistă științifică despre cercetarea UAP34. Cercetările sunt efectuate și de Fundația SOL35, de exemplu printr-o lucrare recentă despre UAP în oceane36.
Explorarea mai bună și mai multă a UAP prin studii instrumentate de teren este esențială și se face din ce în ce mai mult pe uscat, precum și în mări și oceane, așa cum este descris într-o lucrare cu o privire de ansamblu asupra tuturor eforturilor de cercetare existente în acest domeniu37.
3. Evoluții politice în UE și posibile acțiuni viitoare ale UE
3.1 Evoluții politice
La 20 martie 2024, la Parlamentul European, a avut loc un eveniment de informare unic, organizat de deputatul european Francisco Guerreiro38 (Alianța europeană verde/liberă) cu tema „Fenomene anomale neidentificate (UAP) – spațiul aerian al UE: raportare și evaluare științifică”. Evenimentul a introdus subiectul UAP într-un mod accesibil pentru membrii Parlamentului European, factorii de decizie politică și alte părți interesate, cu prezentări ale organizațiilor ONG-urilor UAP, piloți care au observat UAP și oameni de știință care efectuează cercetări asupra UAP39.
La începutul anului 2023, Francisco Guerreiro a întrebat dacă Comisia Europeană (CE) sau Agenția Europeană de Apărare (EDA) dețin cunoștințe sau documente despre UAP și dacă EDA are protocoale pentru primirea de rapoarte despre UAP40. CE a răspuns41 că EDA nu a lucrat niciodată la UAP și nu deține niciun document despre UAP și nu are protocoale pentru raportarea UAP. La începutul anului 2024, el a transmis, de asemenea, două întrebări scrise Comisiei, una „Actualizare a regulamentului UE privind aviația civilă pentru a include raportarea UAP”42 și cealaltă privind „monitorizarea și raportarea UAP în legislația spațială a UE”43. CE a răspuns44 că nu este necesară modificarea Regulamentului privind raportarea, analiza și urmărirea evenimentelor din aviația civilă gestionat de Agenția Europeană pentru Siguranța Aviației (EASA), deoarece UAP poate fi deja raportat ca „Obiecte aeropurtate necunoscute”45. De asemenea, CE a răspuns46 că includerea UAP se extinde dincolo de capacitățile tehnologice ale UE și de baza legală a propunerii de lege spațială a UE (care urmează să fie publicată de CE în 202447). CE a mai menționat că zona UAP este considerată o competență a statelor membre, permițându-le să abordeze aceste fenomene în funcție de nevoile de securitate națională și, prin urmare, nu este inclusă în domeniul de aplicare al serviciilor de parteneriat UE pentru Supravegherea și Urmărirea Spațiului (SST) și nici în activitățile de obiecte din apropierea Pământului (NEO).
Mai mult, în 2024, Francisco Guerreiro a susținut mai multe scurte declarații în sesiunea plenară a PE cu privire la subiecte similare legate de UAP și, de asemenea, a înaintat o moțiune48 Parlamentului European pentru modificarea Regulamentului UE privind siguranța aviației civile pentru a permite raportarea și analizarea UAP într-un mod coerent și transparent. Acest lucru ar trebui să conducă la o bază de date armonizată a UE și la un schimb de informații între statele membre ale UE. Comisia Europeană, responsabilă pentru siguranța aviației, nu a acționat în urma acestei moțiuni.
Este important de menționat că pilotul care a fost martor la UAP și a prezentat cazul la evenimentul din 20 martie49 a declarat că nu a raportat aceste observații și nici mulți alți piloți care l-au abordat și care au observat și UAP. Există mai multe motive pentru neraportare: riscul de a nu fi crezut și de a fi ridiculizat, posibile repercusiuni profesionale negative și neconștientizarea posibilității de raportare oficială în temeiul regulamentului UE privind siguranța aviației. Mulți piloți din ultimele decenii nu și-au raportat observațiile din motive similare. Prin urmare, considerăm că este foarte important să facem subiectul mai deschis pentru discuții în lumea aviației și nu numai.
De asemenea, este important de menționat că, după valul mare de observări de „triunghiuri zburătoare” din Belgia, în 1990, europarlamentarul belgian Elio Di Rupo a înaintat o moțiune Parlamentului European cu o propunere de creare a unui centru european de monitorizare pentru OZN50. A recomandat să se considere organizația franceză SEPRA, un predecesor al GEIPAN, drept punct de contact central european pentru problemele OZN. În 1991, această propunere a fost înaintată Comisiei pentru energie, cercetare și tehnologie în calitate de comisie responsabilă pentru a elabora un proiect de rezoluție. Europarlamentarul Tullio Regge (un cunoscut om de știință din Italia) a fost numit raportor. În ședința comisiei din 29 noiembrie - 1 decembrie 1993, propunerea de rezoluție a fost adoptată în unanimitate. Acesta a cerut Comisiei Europene să înființeze un „Centru european de observare a OZN-urilor” care să colecteze observările raportate de cetățeni și instituții (militare și științifice) și să organizeze campanii de observare științifică. Centrul trebuia să fie administrat de Comisia Europeană. Cu toate acestea, în cele din urmă, rezoluția nu a fost adoptată de Parlamentul European, deoarece nu toate statele membre ale UE la acea vreme puteau fi de acord în acest sens.
În plus, în 2022, CE a răspuns51 unei scrisori, care includea fotografii UAP, de la un astronom amator din Malaezia: „CE propune celor 27 de state membre ca UE să-și sporească capacitatea de a detecta obiecte în mediul spațial din jurul Pământului. Acest lucru ne ajută parțial să identificăm mai bine UAP-urile pe care le-ați văzut și numeroasele bucăți de resturi spațiale care pun în pericol numeroasele utilizări ale spațiului”.
În ciuda răspunsurilor menționate mai sus din partea CE în 2024 cu privire la UAP și a activităților anterioare din 1993 în PE privind OZN-urile care nu au avut succes, semnatarii acestei scrisori cred cu tărie că UE poate face mult mai mult în ceea ce privește UAP, așa cum se explică în această scrisoare și în anexă. Credem că există mai multe oportunități pentru o astfel de acțiune, în special în noul Parlament UE ales, inclusiv în comisiile sale relevante52, cum ar fi cele pentru transport și pentru industrie, cercetare și energie și Subcomisia pentru securitate și apărare.
3.2 Includerea UAP în prioritățile, acțiunile și legislația UE (de exemplu, privind securitatea, aviația și spațiul)
Prioritate UE
Statele membre, noul Parlament European și Comisia Europeană instituite după alegerile pentru PE din iunie 2024 vor stabili în 2024/2025 noile priorități ale UE și o agendă strategică,53 iar CE își va pregăti propriile orientări politice54. Aceasta oferă o oportunitate unică de a include subiectul UAP.
Solicităm instituțiilor UE, în special noului Parlament European și Comisiei Europene care vor începe activitatea în toamna anului 2024, să ia în considerare cu seriozitate abordarea subiectului UAP în toate noile acțiuni prioritare relevante ale UE și în noua agendă strategică a UE.
Securitate
Prezența UAP în spațiul nostru aerian ridică întrebări cu privire la supraveghere, capacitățile de apărare și potențialele amenințări. Manifestarea UAP în apropierea site-urilor de arme nucleare, ar putea prezenta riscul ca sistemele de arme să fie lansate involuntar. Agenția Europeană de Apărare (EDA) are trei misiuni principale: sprijinirea dezvoltării capacităților de apărare și a cooperării militare între statele membre ale Uniunii Europene; stimularea cercetării și tehnologiei în domeniul apărării (C&T) și consolidarea industriei europene de apărare; și să acționeze ca o interfață militară cu politicile UE.
Solicităm ca UAP să fie abordată în inițiativele de apărare ale UE prin activitățile strategice cheie ale Agenției UE de Apărare55, ținând cont de prioritățile de securitate și apărare ale statelor membre56. Aceasta include dezvoltarea de capabilități avansate de supraveghere pentru a aborda potențialele amenințări reprezentate de UAP.
Cetăţenii au dreptul să afle ce ar putea şti guvernele, inclusiv în special organizaţiile militare şi de informaţii, despre UAP. Prin urmare, este esențial să se declasifice informațiile UAP militare, în special în statele membre UE care nu au făcut încă acest lucru57. UE poate juca un rol în promovarea declasificării într-o abordare coerentă în întreaga UE.
Siguranța zborului în aviație
Dacă un pilot întâlnește un UAP, acest lucru ar putea duce la confuzie, distragere a atenției sau chiar accidente. Cu 32.000 de zboruri pe zi58 în spațiul aerian al UE, este necesar și urgent să abordăm acest subiect. Una dintre sarcinile Agenției UE de Siguranță a Aviației (EASA)59 este gestionarea unui sistem de raportare, stocare, diseminare și analiză a așa-numitelor „întâmplări din aviația civilă”60. Acestea sunt „orice eveniment legat de siguranță care pune în pericol sau care, dacă nu este corectat sau abordat, ar putea pune în pericol o aeronavă, ocupanții acesteia sau orice altă persoană și include în special un accident sau un incident grav”. EASA gestionează, de asemenea, un sistem european de clasificare a riscurilor.
Cu toate acestea, legislația aferentă61 și sistemul de raportare (orientări, protocoale, note explicative etc.) nu includ UAP și nici EASA nu promovează în mod activ raportarea observațiilor UAP în rândul profesioniștilor din domeniul aviației.
Prin urmare, solicităm ca UE să revizuiască procedurile de siguranță a aviației și, dacă este necesar, legislația relevantă și să includă UAP în sistemul lor de raportare, stocare și diseminare a „aparițiilor din aviația civilă”. Deoarece UAP prezintă asemănări cu provocările prezentate de dronele neidentificate, este, de asemenea, nevoie de standarde la nivelul UE pentru sistemele de detectare a dronelor pe aeroporturile comerciale și militare și pe site-urile de infrastructură critică și pentru a evalua dacă normele actuale ale UE pentru drone sunt suficiente62.
Conform „Annual Safety Review 2023”, aproape 300.000 de rapoarte de apariție au fost primite în Registrul central european în 2022, mai multe decât în oricare alt an63. Solicităm o investigație în care și câte dintre aceste rapoarte de apariție nu au fost pe deplin explicate și, prin urmare, ar putea fi considerate UAP. EASA are, de asemenea, un sistem în vigoare pentru a se asigura că datele despre evenimentele raportate nu vor fi reținute împotriva părților raportoare (inclusiv persoanelor fizice) și acestea nu ar trebui utilizate pentru a atribui vina sau răspunderea64.
Solicităm măsuri pentru a ne asigura că legislația actuală și „cultura justă” sunt ajustate pentru a gestiona raportarea UAP, observând „stigmatizarea” adesea asociată cu UAP, sau pentru a lua în considerare dacă sunt necesare legislații sau orientări suplimentare.
Legea spațiului
UE elaborează o lege spațială a UE65 care urmărește să asigure un trafic sigur prin satelit, care abordează riscul crescând de coliziuni și daune cauzate de resturile spațiale; să protejeze în mod coerent infrastructurile și activele spațiale ale UE și naționale împotriva amenințărilor dăunătoare (în special atacurile cibernetice) și să garanteze sustenabilitatea pe termen lung a operațiunilor spațiale, asigurând capacitatea UE de a se baza pe spațiu ca factor important al serviciilor și al creșterii economice.
Solicităm integrarea UAP în cadrul UE de Supraveghere și Urmărire Spațială (SST)66, un serviciu gestionat de Agenția UE pentru Programul Spațial (EUASP)67. De asemenea, propunem ca planul de cercetare și dezvoltare SST să evalueze capacitățile senzorilor existente și necesare pentru observarea UAP. Datele istorice ale senzorilor, inclusiv observațiile arhivate, ar trebui, de asemenea, analizate pentru riscurile de coliziune UAP din trecut. În plus, toate datele UAP, trecute, prezente și viitoare, ar trebui să fie accesibile publicului.
În plus, serviciul EU Near-Earth Objects (NEO) al EUASP68, care monitorizează obiectele naturale care se apropie de Pământ, ar trebui să încorporeze date UAP. Această colaborare ar trebui să fie coordonată cu Centrul de coordonare a obiectelor din apropierea Pământului (NEOCC)69 al Agenției Spațiale Europene (ESA), cu angajamentul de a colecta, analiza și partaja public datele NEO relevante.
De asemenea, solicităm ca raportarea observațiilor UAP de către astronauți și personalul agenției spațiale să fie posibilă, subliniind un mediu fără stigmatizare. În plus, solicităm înființarea unui nou program de cercetare spațială UE UAP la EUASP (și/sau la ESA), cu un director de cercetare similar cu ceea ce NASA a anunțat recent.
3.3 Stabilirea priorităților și furnizarea de finanțare pentru cercetarea UE privind prioritățile și programele UAP UE de cercetare
Aici ne concentrăm asupra cercetării la nivelul UE, observând totodată că toate statele membre au multe activități de cercetare și infrastructură în vigoare care pot fi, de asemenea, foarte relevante.
Horizon Europe este programul cheie de finanțare al UE pentru cercetare și inovare70, cu un buget de aproape 96 de miliarde de euro pentru perioada 2021-2027. Al doilea plan strategic Horizon Europe (2025-2027) continuă să se concentreze pe prioritățile actuale ale UE. Acesta își propune să orienteze finanțarea cercetării și inovării în interiorul și în afara Europei, pentru a aborda provocările globale cheie precum schimbările climatice, poluarea și pierderea biodiversității, tranziția digitală și îmbătrânirea populației. De la cercetare fundamentală până la inovare revoluționară și implementare de soluții inovatoare, planul strategic direcționează investițiile în tranziția verde și digitală, construind o Europă mai rezistentă, competitivă, democratică și favorabilă incluziunii.
Elementele specifice ale proiectului Horizon includ:
● Consiliul European de Cercetare, care este cea mai importantă organizație europeană de finanțare pentru cercetarea excelentă de frontieră71;
● Consiliul European pentru Inovare, programul emblematic de inovare al Europei pentru a identifica, dezvolta și extinde tehnologiile inovatoare și inovațiile care schimbă jocul72;
● Institutul European de Inovare și Tehnologie, care își propune să creeze locuri de muncă și să ofere o creștere durabilă și inteligentă73.
● Fondul European de Apărare74
O prezentare generală a cercetării pe sector și zonă este, de asemenea, disponibilă75, precum și multe oportunități de finanțare76.
UAP constituie o problemă complexă și amplă, cu multe aspecte diferite care trebuie luate în considerare. Prin urmare, există o serie de domenii relevante de cercetare și inovare din UE în care ar trebui abordate UAP, inclusiv cel puțin:
- Inteligența artificială77
- Energie78
- Sănătatea umană79
- Industrie, de ex. materiale avansate80
- Securitate81
- Ştiinţe sociale şi umaniste82
- Spațiu83
- Transport84
Programul Erasmus85 sprijină educația și formarea, cu un accent puternic pe incluziunea socială, tranzițiile verzi și digitale și promovarea participării tinerilor la viața democratică. UAP ar putea fi, de asemenea, abordată în cadrul acestui program.
Solicităm luarea în considerare a UAP în prioritățile acestor programe de cercetare actuale și viitoare ale UE. În plus, ar trebui aplicată o abordare interdisciplinară care să includă o mare varietate de discipline științifice.
4. Evoluții politice în SUA și alte țări
Statele Unite ale Americii
Guvernul SUA a efectuat diverse investigații asupra UAP începând cu anii 1950, iar raportul final al proiectului Bluebook (1969)86 a concluzionat că UAP nu a reprezentat o amenințare la adresa securității naționale, iar observațiile clasificate drept „neidentificate” nu reprezintă evoluții tehnologice sau principii dincolo de gama de cunoștințe științifice actuale și, prin urmare, nu ar fi necesare investigații suplimentare.
Cu toate acestea, un articol din 2017 al New York Times a dezvăluit că guvernul SUA a continuat, în realitate, să investigheze UAP87. Mai multe detalii despre aceste programe au ieşit ulterior de la avertizorii din cadrul guvernului şi din investigaţiile jurnaliştilor88.
Datorită presiunii din partea Congresului SUA, Biroul Directorului de Informații Naționale (ODNI) și Departamentul de Apărare (DOD) au analizat rapoartele UAP și au raportat asupra acestora anual începând cu 202189. Aceste rapoarte au arătat că UAP reprezintă o potențială amenințare la adresa siguranței zborurilor și a securității naționale.
În 2022, la cererea Senatului SUA, a fost înființat Biroul de Rezolvare a Anomaliilor pentru toate domeniile (AARO)90. Este un departament din cadrul Pentagonului care colectează și analizează observațiile UAP de la profesioniștii guvernului SUA și raportează în mod regulat rezultatele. În iulie 2023, Congresul SUA a organizat o audiere publică privind UAP, cu mai mulți martori militari și de informații91.
În 2023, Senatul SUA a propus o nouă legislație extinsă care ar impune dezvăluirea de informații despre ceea ce știe guvernul SUA despre UAP92. Acest lucru se bazează pe surse credibile care spun că informațiile despre UAP au fost ascunse Congresului și Senatului și publicului. Cu toate acestea, din cauza opoziției din Congres (Camera Reprezentanților), legislația finală aprobată în decembrie 2023 a fost mai puțin cuprinzătoare. Acesta include în continuare o cerință ca arhivele naționale ale SUA să adune înregistrări de la nivelul guvernului federal cu privire la UAP și să publice acele înregistrări, dacă este cazul. Este important de menționat că în 2024 politicienii doresc să propună o nouă legislație UAP similară cu propunerea care a fost respinsă la sfârșitul lui 2023, vezi propunerea de la sfârșitul lui mai 2024 a reprezentantului Congresului Robert Garcia93.
În plus, în ianuarie 2024, Camera Reprezentanților SUA a propus un proiect de lege pentru un sistem de raportare sistematică a observațiilor UAP de către piloți. De asemenea, se asigură că piloții și alți angajați ai companiilor aeriene care raportează UAP sunt protejați împotriva represaliilor. „Americans for Safe Aerospace”94, o organizație neguvernamentală, care sprijină piloții care sunt martori UAP, a oferit sfaturi pentru acest proiect de lege.
La 25 ianuarie 2024, Biroul Inspectorului General al Departamentului de Apărare al SUA (DoD) a publicat un raport UAP95. Concluzia este „Am stabilit că DoD nu are o politică globală UAP și, în consecință, îi lipsește asigurarea că amenințările privind siguranța națională și siguranța zborului pentru Statele Unite ale Americii au fost identificate și atenuate”.
Pe 15 martie 2024, s-a anunțat că șefii de stat major americani iau foarte în serios subiectul UAP și siguranța zborului și au elaborat un ghid care a fost împărtășit la nivel mondial cu toate părțile forțelor armate americane96.
Regatul Unit
Regatul Unit avea un program oficial în vigoare în cadrul Ministerului Apărării (MOD) pentru a colecta și analiza observațiile UAP până în 2009. Principala concluzie oficială a fost că nicio observare raportată Ministerului Apărării nu a indicat vreo amenințare militară pentru Regatul Unit. MOD a declarat că de atunci a încetat să investigheze rapoartele despre OZN sau UAP97. O prezentare detaliată a observațiilor raportate în activitățile guvernamentale din Regatul Unit și Marea Britanie cu privire la UAP până în 2009 este disponibilă la arhivele naționale98.
Un schimb regulat de informații despre UAP are loc între cele cinci țări care fac parte din „Five Eyes” (SUA, Regatul Unit, Canada, Australia și Noua Zeelandă)99.
Australia
Royal Australian Air Force (RAAF) a anunțat în 2021 că nu va întreprinde investigații asupra UAP și că departamentul de Apărare nu are un protocol care să acopere înregistrarea sau raportarea UAP100. Cu toate acestea, există dovezi că numeroase observații UAP au avut loc în apropierea locurilor de apărare australiene care datează din 1960. Mai mult, în 2024 a fost dezvăluit că oficialii de informații australieni s-au întâlnit cu omologii lor americani pentru a discuta despre „planificarea colectării UAP”101.
Canada
În februarie 2023, guvernul canadian a anunțat că va începe propria investigație oficială asupra UAP, numită Sky Canada Project. Această investigație, fiind condusă de Biroul consilierului șef științific al Canadei, implică mai multe agenții guvernamentale și civile și se așteaptă să-și publice concluziile în 2024102.
Japonia
În 2020, ministrul japonez al apărării a anunțat că ministerul său ia în considerare stabilirea unor proceduri oficiale pentru a trata UAP-urile. El i-a încurajat pe piloții Forțelor de Autoapărare să facă poze cu orice UAP-uri pe care le-ar putea întâlni și să raporteze observațiile103.
În aprilie 2024, problematica UAP a fost discutată în Camera Reprezentanților Japoniei104, unde ministrul japonez al apărării a fost de acord că este necesar ca securitatea spațiului aerian și siguranța zborurilor să investigheze în mod serios UAP. În iunie 2024, s-a format un grup nepartizan de parlamentari japonezi, inclusiv foști miniștri ai apărării, pentru a investiga UAP. El îndeamnă Japonia să-și îmbunătățească abilitățile de a detecta și analiza UAP105. Grupul va face eforturi ca Japonia să creeze un echivalent cu AARO al SUA și să stimuleze și mai mult cooperarea în domeniul informațiilor cu Statele Unite.
Brazilia
În Brazilia, toate documentele oficiale sunt publice, cu excepția celor declarate secrete. Un număr mare de rapoarte despre UAP (OZN) investigate de către Forțele Aeriene de mai bine de 60 de ani au fost puse la dispoziție la Arhivele Naționale din Brazilia pentru cercetători și public106. În iunie 2022, guvernul brazilian a organizat o audiere publică privind UAP107.
China
China are propriul său organism oficial de investigare militară UAP care utilizează inteligența artificială pentru a urmări UAP108. În 2019, a fost dezvăluit că Armata Populară de Eliberare a Chinei consideră UAP o provocare serioasă pentru securitatea națională și siguranța zborului și că există un sistem de raportare în trei etape pentru a trata UAP109. În plus, China a emis un ordin de doborâre pentru UAP.
Rusia
Potrivit diferitelor surse de informații, armata și guvernul rusesc (și înainte de 1992, Uniunea Sovietică) au întâlnit UAP în multe ocazii diferite, inclusiv incidente în care armata rusă a trimis avioane de luptă pentru a încerca să urmărească UAP-urile și să le doboare în unele cazuri110. În 2022, o agenție de știri rusă a menționat că guvernul rus este la curent cu UAP și face cercetări111 pe această temă. Ca urmare a invaziei Ucrainei din 2022, guvernul rus a devenit îngrijorat de atacurile cu drone împotriva infrastructurii guvernamentale112.
REFERINȚE
1 https://european-union.europa.eu/principles-countries-history/principles-and-values_en ; https://european-union.europa.eu/institutions-law-budget_en ; https://europeanunion.europa.eu/priorities-and-actions_en
2 DOD Working to Better Understand, Resolve Anomalous Phenomena (2023)
https://www.defense.gov/News/News-Stories/Article/article/3368109/dod-working-to-betterunderstand-resolve-anomalous-phenomena/
3 Tim Gallaudet, Beneath the Surface https://thesolfoundation.org/publication/beneath-the-surface-wemay-learn-more-about-uap-by-looking-in-the-ocean/
4 Tim Lomas, Harvard University (2023) https://www.researchgate.net/publication/376891986_A_global_picture_of_unidentified_anomalous_phenomena_Towards_a_cross-cultural_understanding_of_a_potentially_universal_issue
5 Graeme Rendall, UFOs Before Roswell: European Foo-Fighters 1940-1945 (2021) https://www.amazon.nl/UFOs-Before-Roswell-Foo-Fighters-1940-1945/dp/B09GJL9H3T
6 Ghost Rockets (2013) https://fly.historicwings.com/2013/02/ghost-rockets/ and Joel Carpenter, “The Ghost Rockets: a Chronology”: https://www.project1947.com/gr/grchron1.htm
7 24th June 1947: The first widely-reported UFO sighting by private pilot Kenneth Arnold https://www.youtube.com/watch?v=01sVLTO8xmo&t=1s and https://thedebrief.org/after-kennetharnold-saw-flying-discs-this-is-the-journalist-who-tracked-one-down/
8 Jerome Clark, “Waves” in “The UFO Encyclopedia”, Omnigraphics, Detroit, 1998, pp. 1004-1023. https://books.google.nl/books/about/The_UFO_Encyclopedia.html?id=eCCmAQAACAAJ&redir_esc=y
9 https://www.nasa.gov/international-space-station/space-station-overview/ and https://www.esa.int/Science_Exploration/Human_and_Robotic_Exploration/International_Space_Station
10 Feedback from: UAP Coalition Netherlands on the proposed EU Space Law, 2023, https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/13971-EU-Space-Law-newrules-for-safe-resilient-and-sustainable-space-activities/F3444826_en
11 Ryan Graves / Americans for Safe Aerospace Written Testimony (2023) https://docs.house.gov/meetings/GO/GO06/20230726/116282/HHRG-118-GO06-Wstate-GravesR-20230726.pdf
12 SCU, UAP Indications Analysis 1945-1975, United States Atomic Warfare Complex (2023) https://www.explorescu.org/post/scu-announces-conclusion-of-two-part-study-of-uap-activity-andpost-ww-ii-us-atomic-warfare-assets and Robert Hastings, UFOs & Nukes: Extraordinary Encounters at Nuclear Weapons Sites (2017), https://www.ufohastings.com/book
13 Pilot Testimony Worldwide, compilation, UAP Coalition Netherlands https://www.youtube.com/playlist?list=PLJFLCD7VLgH1UHCzEXT7sSlsczpEK_rOG
14 Radar confirms UFO swarm around Navy warship (US, July 2019) https://www.youtube.com/watch?v=dPrYVmYkL5w
15 Navy pilots describe encounters with UFOs (including 2004 Nimitz case) https://www.youtube.com/watch?v=ZBtMbBPzqHY&t=5s and https://www.youtube.com/watch?v=ygB4EZ7ggig
16 https://www.cnes-geipan.fr/en
17 EuroUfo.net (“The Virtual Community of Scientifically Oriented European UFO Researchers”)
http://www.euroufo.net/about-euroufo/ and UAPCheck https://www.uapcheck.com/about/
18 Luis Elizondo, the five observables https://theothertopic.substack.com/p/luis-elizondos-fiveobservables and Kevin Knuth, Estimating Flight Characteristics of Anomalous Unidentified Aerial Vehicles in the 2004 Nimitz Encounter, https://www.mdpi.com/2504-3900/33/1/26
19 The Reported Shape, Size, Kinematics, Electromagnetic Effects, and Presence of Sound of UAP,
https://www.explorescu.org/post/the-reported-shape-size-kinematics-electromagnetic-effects-andpresence-of-sound-of-uap
20 https://uapmed.org/
21 https://sentinelnews.substack.com/p/gretchen-stahlman-an-analysis-of
22 https://www.uapcheck.com/science/science_documents/
23 https://www.uapcheck.com/science/science_articles/
24 https://www.nasa.gov/news-release/update-nasa-shares-uap-independent-study-report-namesdirector/
25 https://projects.iq.harvard.edu/galileo/home
26 https://www.3af.fr/fr/groupe/sigma2-phenomenes-aerospatiaux-non-identifies-43
27 https://www.informatik.uni-wuerzburg.de/en/aerospaceinfo/staff/kayal/research-activities/uap-seti/
28 https://vascoproject.org/
29 https://www.explorescu.org/
30 https://www.explorescu.org/research-library/categories/scu-papers
31 https://www.explorescu.org/post/uap-indications-analysis-1945-1975-united-states-atomic-warfarecomplex
32 Bridging the Gap: Bringing Science, Government and Academia Together to Better Understand
UAP, 2024, https://www.explorescu.org/aapc-2024
33 https://www.societyforuapstudies.org/about
34 https://limina.uapstudies.org/volume-1-number-1
35 https://thesolfoundation.org/
36 Beneath the Surface: We May Learn More about UAP by Looking in the Ocean
https://thesolfoundation.org/publication/beneath-the-surface-we-may-learn-more-about-uap-bylooking-
in-the-ocean/
37 Ailleris, Philippe. 2024. “Exploring Unidentified Aerospace Phenomena Through Instrumented Field Studies: Historical Insights, Current Challenges, and Future Directions. https://limina.scholasticahq.com/article/92682-exploring-unidentified-aerospace-phenomena-throughinstrumented-field-studies-historical-insights-current-challenges-and-future-directions
38 https://www.europarl.europa.eu/meps/en/197645/FRANCISCO_GUERREIRO/home
39 https://uapcoalitienederland.nl/en/eu-uap-event-2024/ and https://www.uapcheck.com/news/id/2024-04-25-march-20-2024-the-first-european-uap-day-1-3 See also a video of the event: https://youtu.be/5GMet3t5eEE and https://youtu.be/E5AUs1hzhc8?feature=shared
40 https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/E-9-2023-002375_EN.html
41 https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/E-9-2023-002375-ASW_EN.html
42 https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/E-9-2024-000314_EN.html
43 https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/E-9-2024-000318_EN.html
44 https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/E-9-2024-000314-ASW_EN.html
45 https://www.easa.europa.eu/en/domains/safety-management/aviation-safety-reporting
46 https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/E-9-2024-000318-ASW_EN.html
47 https://www.euractiv.com/section/industrial-strategy/news/thierry-breton-says-european-space-lawmight-be-presented-after-the-summer/
48 https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/B-9-2024-0194_EN.html
49 https://jpcvanheijst.com/uap
50 https://www.uapcheck.com/news/id/2024-02-13-uap-in-the-european-parliament-part-1
51 https://www.asktheeu.org/en/request/13376/response/48762/attach/5/UFO%20UAP%20EC%20reply. pdf?cookie_passthrough=1
52 https://www.europarl.europa.eu/committees/en/european-parliamentary-committees-their-/productdetails/20200226CAN53523
53 https://european-union.europa.eu/priorities-and-actions/eu-priorities/how-eu-priorities-are-set_en and https://european-union.europa.eu/priorities-and-actions/eu-priorities/how-eu-priorities-areset/infographic-eu-priorities_en
54 https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024_en
55 https://eda.europa.eu/what-we-do/EU-defence-initiatives/priority-setting/key-strategic-activities
56 https://prioritisation.eda.europa.eu/
57 Total or partial declassification of military archives about UAPs took place in the following EU member states: Denmark, Finland, France, Germany, Ireland, Italy, Portugal, Russia, Spain, Sweden, Switzerland. See: https://www.uapcheck.com/wp/wp-content/uploads/2024/04/RussoEdoardo-EUPpresentation-4d.pdf
58 https://www.eurocontrol.int/news/new-traffic-record-set-37228-flights-one-day
59 https://www.easa.europa.eu/
60 https://www.easa.europa.eu/en/domains/safety-management/aviation-safety-reporting
61 https://www.easa.europa.eu/en/domains/safety-management/aviation-safety-reporting/legalframework
62 https://www.easa.europa.eu/en/document-library/easy-access-rules/easy-access-rules-unmannedaircraft-systems-regulations-eu
63 https://www.easa.europa.eu/en/document-library/general-publications/annual-safety-review-2023/annual-safety-review-2023-highlights
64 https://www.easa.europa.eu/en/domains/safety-management/aviation-safety-reporting/occurrencereporting-protection-information-sources
65 https://defence-industry-space.ec.europa.eu/consultations-0/targeted-consultation-eu-space-law_en
66 https://www.eusst.eu/
67 https://www.euspa.europa.eu/
68 https://www.euspa.europa.eu/european-space/space-situational-awareness
69 https://www.esa.int/Space_Safety/Near-Earth_Object_Coordination_Centre
70 https://research-and-innovation.ec.europa.eu/funding/funding-opportunities/funding-programmesand-open-calls/horizon-europe_en and https://research-andinnovation.ec.europa.eu/strategy/strategy-2020-2024_en
71 https://research-and-innovation.ec.europa.eu/research-area_en
72 https://eic.ec.europa.eu/
73 https://eit.europa.eu/
74 https://defence-industry-space.ec.europa.eu/eu-defence-industry/european-defence-fund-edfofficial-webpage-european-commission_en
75 https://research-and-innovation.ec.europa.eu/research-area_en
76 https://research-and-innovation.ec.europa.eu/funding/funding-opportunities_en
77 https://research-and-innovation.ec.europa.eu/research-area/industrial-research-andinnovation/artificial-intelligence-ai-science_en
78 https://research-and-innovation.ec.europa.eu/research-area/energy_en
79 https://research-and-innovation.ec.europa.eu/research-area/health_en
80 https://research-and-innovation.ec.europa.eu/research-area/industrial-research-andinnovation/chemicals-and-advanced-materials_en
81 https://home-affairs.ec.europa.eu/policies/internal-security/innovation-and-security-research_en
82 https://research-and-innovation.ec.europa.eu/research-area/social-sciences-and-humanities_en
83 https://defence-industry-space.ec.europa.eu/eu-space/research-development-and-innovation_en
84 https://research-and-innovation.ec.europa.eu/research-area/transport_en
85 https://erasmus-plus.ec.europa.eu/about-erasmus/what-is-erasmus
86 https://www.archives.gov/research/military/air-force/ufos
87 https://www.nytimes.com/2017/12/18/insider/secret-pentagon-ufo-program.html
88 https://www.vice.com/en/article/k7wj9e/newly-released-documents-shed-light-on-governmentfunded-research-into-worm-holes-anti-gravity-and-invisibility-cloaks
89 https://www.dni.gov/index.php/newsroom/reports-publications/reports-publications-2023/3733-2023-consolidated-annual-report-on-unidentified-anomalous-phenomena
90 https://www.aaro.mil/
91 https://www.c-span.org/video/?529499-1/hearing-unidentified-aerial-phenomena#
92 https://thedebrief.org/the-senate-just-passed-its-massive-defense-bill-heres-what-that-means-foruap-disclosure/
93 https://twitter.com/RepRobertGarcia/status/1796551190827925750 and https://amendmentsrules.house.gov/amendments/GARCRO_115_xml240529153551283.pdf
94 https://www.safeaerospace.org/
95 https://www.dodig.mil/In-the-Spotlight/Article/3656428/press-release-evaluation-of-the-dodsactions-regarding-unidentified-anomalous-p/
96 https://uapregister.substack.com/p/defense-document-reveals-concern
97 https://www.researchprofessionalnews.com/rr-news-uk-politics-2023-8-uk-government-spends-nomoney-on-ufo-r-d/
98 https://cdn.nationalarchives.gov.uk/documents/briefing-guide-12-07-12.pdf and https://www.gov.uk/government/publications/ufo-reports-in-the-uk
99 https://defensescoop.com/2023/06/15/five-eyes-alliance-remains-tight-lipped-on-how-itscollaborating-on-uncovering-uap/
100 https://www.abc.net.au/news/2021-06-26/australian-defence-dept-says-it-is-not-looking-atufos/100246652 and https://newspaceeconomy.ca/2024/04/10/unidentified-aerial-phenomena-theaustralian-governments-perspective/
101 https://www.northweststar.com.au/story/8669830/australia-joined-us-for-secret-uap-talks-at-thepentagon/
102 https://www.ctvnews.ca/sci-tech/document-reveals-first-known-canadian-ufo-study-in-nearly-30-years-now-underway-1.6293124 and https://science.gc.ca/site/science/en/office-chief-scienceadvisor/sky-canada-project
103 https://dkiapcss.edu/nexus_articles/a-comparative-survey-of-security-approaches-towardunexplained-aerial-phenomena-across-the-indo-pacific/
104 https://sentinelnews.substack.com/p/japanese-minister-of-defense-says
105 https://www.japantimes.co.jp/news/2024/06/06/japan/japan-lawmakers-ufo-probe/ and https://www.reuters.com/world/asia-pacific/japan-lawmakers-want-govt-guard-against-security-risksufos-2024-05-29/
106 https://english.elpais.com/science-tech/2023-09-30/ufos-in-brazil-the-official-story.html# and https://www.gov.br/en/government-of-brazil/latest-news/2022/official-ufo-night-in-brazil
107 https://thedebrief.org/unidentified-aerial-phenomena-becomes-focus-of-recent-brazilian-senatehearings/
108 https://www.scmp.com/news/china/science/article/3136078/china-military-uses-ai-track-rapidlyincreasing-ufos
109 https://www.news-postseven.com/archives/20240227_1943704.html?DETAIL&detail
110 https://www.newsnationnow.com/space/ufo/russian-warplanes-chased-shot-dozens-uaps/ and
https://www.uapcheck.com/news/id/2024-07-06-a-short-history-of-ufo-research-in-the-former-sovietunion
111 https://tass.com/russia/1463895
112 https://dkiapcss.edu/nexus_articles/a-comparative-survey-of-security-approaches-towardunexplained-aerial-phenomena-across-the-indo-pacific/