In pregatirile pentru Conferinta OZN din 10 mai 2014, ASFAN a cerut mai multor institutii sa-i asigure – in temeiul legii nr 544/2001 privind accesul liber la informatiile de interes public, cu referire speciala la Art. 11 privind efectuarea de studii si cercetari de interes public – accesul la datele de care aceste institutii dispun, privind fenomene aeriene neidentificate: intalniri ale unor avioane cu „aeronave neidentificate”, „elicoptere neconventionale”, obiecte neidentificate care au trecut foarte aproape de avioane sau chiar au lovit avioane, tinte radar care nu au fost identificate prin procedurile uzuale, sau fenomene neobisnuite, observate vizual, care nu au putut fi identificate, ca si alte aparitii din aceeasi categorie. In particular, s-a cerut acces la documente si inregistrari privind cateva cazuri, larg mediatizate, petrecute spatiul aerian romanesc. ASFAN oferea totodata expertiza sa pentru a contribui la elucidarea unor situatii controversate si la o mai buna securitate a zborurilor si a spatiului aerian, cu respectarea cadrului legal existent. Detaliem, in cele ce urmeaza aceste demersuri.
Pe data de 5 martie 2014 ASFAN a facut urmatoarea cerere catre Autoritatea Aeronautica Romana:
Pe 24 martie 2014 am primit următorul raspuns:
Adica, in esenta, faptul ca: “punctul de contact desemnat prin reglementarile in vigoare, catre care se pot inainta solicitari de informatii privind evenimentele din aviatia civila este Centrul de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile” (institutie aflata la aceeasi adresa).
Am facut imediat o cerere si catre acest centru, dar nu am primit niciun raspuns...
O alta cerere a fost facuta, pe 5 martie 2014, catre C.N. „Aeroporturi Bucuresti”, cu rugamintea accesului la datele privind doua cazuri punctuale de observatii OZN (din 14.07.1999 si 11 mai 2004) in zona Aeroportului Otopeni:
Raspunsul, primit pe 14 martie 2014 mentiona ca „volumul semnificativ de operatiuni care implica cercetarea informatiilor din perioada 1997-2004” este foarte mare si personalul insuficient, dar „veti primi cat mai curand posibil” un raspuns.
ASFAN a revenit imediat, precizand ca este vorba doar de doua evenimente si de stabilirea unei persoane de contact. La aceasta scrisoare nu a mai sosit niciun raspuns, tot asa cum acel „veti primi, cat mai curand posibil, raspunsurile necesare la solicitarea dumneavoastra” s-a dovedit o fraza pur formala, uitata rapid.
Merita o mentiune faptul ca ASFAN facuse o solicitare asemanatoare si cu zece ani inainte:
Din pacate, si atunci, dupa un prim raspuns, contactele cu aeroportul s-au intrerupt si nu au mai putut fi restabilite pentru detalierea investigatiilor.
Pe 5 martie 2014, ASFAN a facut o cerere, pentru date si un posibil contact, si catre ROMATSA (Administrația Romana a Serviciilor de Trafic Aerian):
Nici in acest caz, ASFAN nu a primit niciun raspuns...
Pe 3 martie 2014, ASFAN a adresat o scrisoare, in acelasi scop, si Ministerului Apararii Nationale:
Raspunsul a fost primit pe 18 martie 2014:
In esenta deci, raspunsul mentiona ca: „MApN nu dispune de date si informatii referitoare la fenomene aeriene neidentificate” dar „pentru o colaborare viitoare” a fost nominalizata o persoana de contact, in persoana comandorului Ionut Arghiropol. Membrii ASFAN au avut o prima discutie cu aceasta persoana, caruia i s-a inmanat pe 27 martie urmatoarea propunere de colaborare adresata Statului Major al Fortelor Aeriene:
Din păcate, propunerea a ramas fără urmări. Ulterior, d-l Arghiropol ne-a transmis ca, in urma evenimentelor implicand Ucraina si Rusia, incepand din februarie-martie 2014, aviatia militara romana a fost supusa unor solicitari care au facut ca problematica OZN sa treaca pe planul secund.